Zuidlaren, Ontmoetingskerk-Dennenoord
Geluidsopnamen
Peet den Hartog - Live-concertopname van het "Dennenoordorgel" op 80e verjaardag,
zaterdag 24 oktober 2015
- César Frank (1822-1890)
Choral III
Op het orgel in deze
kerk vinden regelmatig orgelconcerten plaats.
Voor een historisch overzicht
zie onderaan deze pagina.

Foto Geert
Jan Pottjewijd
Discografie
1895: De
“Vereniging tot Christelijke verpleging en verzorging van geestes- en
zenuwzieken” te Den Haag (later Bennekom) richtte de Psychiatrische Inrichting
Dennenoord, met in het begin 111 plaatsen (in het huidige Hoofdgebouw), op in de
Noordelijke regio als 2e van de 5 regionaal over Nederland verspreide
stichtingen.
1897: Ingebruikneming van de (oorspronkelijk rechthoekig
gebouwde) Stichtingskerk voor patiënten én personeel van de gereformeerde
gezindte. Later werd officieel een zelfstandige “Gereformeerde Kerk van
Zuidlaren” aan de Stationsweg geïnstitueerd.



Oorspronkelijke
kerk. (06)
ca. 1904/1905: Martinus Vermeulen (1859-1925) uit Woerden bouwt een orgel. Zoals vaker in het oeuvre van Vermeulen, maakte hij
gebruik van ouder
materiaal, in dit geval een chromatische windlade en metalen pijpwerk
uit ±1850. De lade werd door Vermeulen vergroot met een
kantsleep, waarop hij een Vox Celeste plaatste.
In de vergadering van 18
november 1903 merkt de geestelijke verzorger op dat het huidige orgel versleten
is. Voor f 1.350,- kan er een "Heusch kerkorgel" worden aangeschaft. Blijkbaar
was het eerste orgel een harmonium. (08)
Het besluit een orgel aan te
schaffen viel vermoedelijk in april 1904. In de
agenda voor de bestuursvergadering
van 6 april komt het agendapunt orgel voor, met daarachter de opmerking "Maximaal f
1.500,-".
Tegelijkertijd wordt ook besloten een orgel voor Bloemendaal aan te
schaffen.
In de bestuursvergadering
van 20 april wordt aan ds. Drenth opgedragen dat een deskundige naar een orgel gaat kijken
en dat wordt gerapporteerd aan het bestuur omtrent de uitkomst.
In de
bestuursvergadering van 25 juli
wordt geconcludeerd dat het resultaat van het onderzoek positief is en het orgel
aangeschaft kan worden. (07)
Toen het Dennenoord zich een veel groter nieuw orgel van De Koff kon
veroorloven, werd het Vermeulen-orgel in 1926 verkocht aan de Hervormde
Oosterkerk te Groningen.
Daarna werd het verplaatst naar Harkstede.
Voor de verdere geschiedenis van
dit instrument zie de informatie onderaan deze
pagina. (01)


Nieuwsblad van het Noorden 04-09-1904, Provinciale
Drentsche en Asser courant 26-09-1905,
1912: Aanschaf van een
Hinkel-harmonium bij Meek in Assen.

Provinciale
Drentsche en Asser courant 13-01-1912
Dit harmonium zal vermoedelijk niet in
de kerk zijn gebruikt, omdat daar al een pijporgel van Vermeuen aanwezig was.
1922: 7
maart – Fragment uit notulen Stichtingsraad: Ds. Smitt deelt mee dat dat de Heer
Kock een electrische orgelbeweging voor fl 475,00 in orde kan maken.
15
augustus – Fragment uit notulen Stichtingsraad: De Stichtingsraad adviseert tot
het plaatsen van een electrische opblaas pomp voor het orgel. (06)
1923: 3 juli – Fragment uit notulen Stichtingsraad:
Voorgesteld zal worden aan het Bestuur het orgel voortaan te doen bespelen door
Drentje Beekman, Sybe Welmers en Jan Wierenga, om de beurt en fl 1,– per
kerkendienst. (06)
1926: 9 maart –
Fragment uit notulen Stichtingsraad: De motor van het orgel zal worden
overgeplaatst naar de schilderwerkplaats en daar gebruikt worden voor het malen
van Verf. (06)


Tekening
uitgebreide kerk (06)
1927 of 1930?: In de tot 600 zitplaatsen
uitgebouwde Stichtingskerk werd het Vermeulen-orgel afgeschaft en een nieuw,
groter orgel gebouwd door de fa. De Koff te Utrecht onder advies van J.H.
Besselaar, organist Laurenskerk Rotterdam. Dit orgel (pneumatisch,
kegelladensysteem) had een warme, maar weinig doorzichtige klank. De organist
zat met de rug tegen de hoofdwerkkast verscholen achter een gordijn.
Dispositie 1927/1930:
Manuaal I. |
C-a3 |
Manuaal II * |
|
Pedaal. |
C-f1 |
1. Bourdon |
16’ |
11. Vioolprestant |
8’ |
22. Contrabas |
16’ |
2. Prestant |
8’ |
12. Concertfluit |
8’ |
23. Zachtbas |
16’ (uit 1) |
3. Dubbelfluit |
8’ |
13. Viola d’Amour |
8’ |
24. Octaafbas |
8’ (uit 2) |
4. Dulciana |
8’ |
14. Aeoline |
8’ |
25. Cellobas |
8’ (uit 5) |
5. Viola di Gamba |
8’ |
15. Voix Celeste |
8’ |
26. Basfluit |
8’ (uit 3) |
6. Octaaf |
4’ |
16. Fluit dolce |
4’ |
27. Koraalbas |
4’ (uit 6) |
7. Orkestfluit |
4’ |
17. Violine |
4’ |
28. Bazuin |
16’ |
8. Octaaf |
2’ |
18. Piccolo |
2’ |
|
|
9. Cornet |
V |
19. Sesquialter |
II |
|
|
10. Cymbel |
V |
20. Trompet Harmonique |
8’ |
|
|
* Het pijpwerk in de Crescendokast van C-a3 =
58 tonen werd uitgebreid tot C-a4 = 70 tonen.
Koppelingen: Man. I - Man. II; Man. I - Ped. ; Man. II -
Ped. Suboctaafkoppel II-I; Melodiekoppel II-I; Bas-melodie II-I; Automatisch pedaal; Vrije
combinatie; Tongwerk uitschakelaar; Rolzwel met aanwijzer; Zweltrede voor Man. II; Tremolo
Man. II. Windaanwijzer. Drukknoppen voor P. - MF. - F. - Tutti - Oplosser. Het instrument
werd vermoedelijk via De Koff door een Duitse firma geleverd.

12 september 1930, Orgelontwerp Klik op de afbeelding voor een vergroting (06)

Tijdschrift "Het
Orgel" 1930 mei

(06)
1932: 6 december – Fragment uit notulen Stichtingsraad:
Besproken wordt de akoestiek van de kerk, daar de getroffen maatregelen niet
afdoende helpen. (06)
1934: 9
februari – Fragment uit notulen Stichtingsraad: Van Prof. Zwikker is er een
bericht dat hij inzake akoestische verbetering van de kerk over het geheel mee
kan gaan met de plannen van den architect Reitsma. De begrooting is ongeveer fl
2800,–. (06)

Johan van Meurs noteert de dispositie (09)
1937: Blijkens
onderstaand bericht zou het orgel zijn verplaatst naar de nieuwe kerk, voorzien
van een nieuwe orgelkas en zijn uitgebreid.
De vraag is of dit klopt en er
geen ander orgel wordt bedoeld.

Het
Orgel-1937-september
1946: 12 december –
Fragment uit notulen Stichtingsraad: Ontslagaanvrage organist Wieringa. Besloten
het Stichtingsbestuur voor te stellen hen dat te verleenen en in zijn plaats te
benoemen den heer Welmers tegen een vergoeding van fl 500,– per jaar (zonder
tijdelijke verhooging en overbruggingstoelage) Indertijd (1942) is heer Welmers
aangezocht om als organist van de NH kerk te Noordlaren op te treden, hetgeen
eens volledige baan was. Om hem naast Wieringa hem als organist voor de
stichtingskerk te behouden en wel zoo, dat hij in de allereerste plaats
beschikbaar bleef voor Dennenoord alleen in Noordlaren zou optreden, wanneer hij
of de stichting gemist kon worden, is hem toen een vergoeding toegekend van fl
250,– per jaar. De heer Welmers is bereid als zoodanig op te treden, doch dan
volgens de salaris schaap van 1943. In de Stichtingsraad wordt hiervoor gevoeld,
de waardedaling van het geld. Als zijn vervanger bij ziekte en vacantie aan te
wijzen van der Weijde en hem hiervoor een hem een vergoeding te geven van fl 5,–
per zondag.
1958: Sybe Welmers (vader van de organist en componist Jan Welmers) en
organist van de kerk overlijdt. Zie onderstaand bericht uit het Nieuwsblad van
het Noorden van 05-08-1961 en 21-07-1958


1967/'68: De
fa. Flentrop te Zaandam (waarin de fa. De Koff intussen was opgegaan) verhielp
de ergste door slijtage ontstane storingen; ook werden vier van de vele
8-voetsregisters een hogere voetmaat gegeven; tenslotte werd de Bazuin (groot
octaaf; overigens transmissie) volledig tot 16voets tongwerk uitgebouwd. E.e.a.
op advies van toenmalig Stichtingskerkorganist drs. P. den Hartog (Den Helder
1935, klinisch psycholoog op Dennenoord in Zuidlaren vanaf 1963 en
psychotherapeut polikliniek Dennenoord te Groningen tot 1994). Inspeling van het
vernieuwde orgel door Wim van Beek, organist Martinikerk Groningen. Orgelbouwer
Flentrop waarschuwde overigens, dat er op den duur (te?) veel moest gebeuren en
gaf in overweging om louter voor de samenzangbegeleiding een nieuw, kleiner
orgel aan te schaffen. Duidelijk was, dat het Stichtingsbestuur van “Dennenoord”
niet hoefde aan te kloppen bij Monumentenzorg voor subsidie: destijds waren
niet-mechanische instrumenten uit de zogenaamde vervalperiode in de orgelbouw
geheel uit de gratie.

Foto uit de jaren '70 van de vorige eeuw. Klik op de foto voor een vergroting (06)
1974: Álgehele restauratie van het kerkgebouw met eigen
(voornamelijk arbeidstherapie-) personeel o.l.v. dr. J.A. de Wilde
(geneesheer-directeur), drs. J.W. Vlaanderen (geestelijke verzorging), dhr. H.
Garst (hoofd gebouwendienst), dhr. B. Fransens (creatieve
therapie/kunstschilder) en drs. P. den Hartog (contactpersoon orgel). Het
benodigde aantal zitplaatsen was gedaald tot ruim 300 (nu tot 100).
Inzake het orgel kon het advies van de Gereformeerde Organisten Vereniging, o.a.
inhoudende plafondverlaging met het oog op akoestiekverbetering, i.v.m. de
prachtige kapconstructie geen genade vinden in de ogen van betrokkenen.
Er werd gekozen voor herstel van het bestaande type orgel met zijn eigen klank
en mogelijkheden voor andere muziekliteratuur dan die uit de barokperiode, omdat
deze al op zoveel schitterende orgels in het Noorden (de “orgeltuin van Europa”)
op stijlgetrouwe wijze was uit te voeren.
Adviseur werd Feike Asma (Den Helder 1912 – 1984 Amsterdam), organist van de
Grote Kerk te Maassluis, welke vanaf 1971 (restauratie orgel Gereformeerde Kerk)
jaarlijks uitgenodigd werd door de Commissie Orgelconcerten Zuidlaren
(secretaris/penningmeester Flip Jüch) in de Gereformeerde Kerk (nu: Laarkerk,
P.K.N.) aan de Stationsweg. In overleg tussen orgelbouwer dhr. Fonteijn,
orgelbouwer te Kampen, Wim Vlaanderen en Peet den Hartog werden de volgende
werkzaamheden uitgevoerd:
- Ombouw wegens de te trage en versleten tractuur tot een elektro-pneumatisch instrument
- Modernisering van de dispositie
- Restauratie en deels vernieuwen van het pijpwerk
- Een aantal stemmen werden verplaatst.
- Het orgel werd grondig gereinigd.
- Herintonatie
- Vernieuwing speeltafel/klaviatuur
Details van deze restauratie zijn te vinden in een
advies d.d. 28 november 1964
door Fonteijn & Gaal. Niet alle voorstellen uit dit voorstel werden echter
uitgevoerd.
Op de laatste pagina staat ook nog een variant van een nieuw
mechanisch orgel. dat op de begane grond kan worden opgesteld.(07)
De financiering van de orgelrestauratie kon gelukkig
worden afgeboekt als groot achterstallig onderhoud.
1975: Inspeling orgel “Ontmoetingskerk” (waarin
de Stichtingskerk “herdoopt” werd) door Piet van Egmond (Amsterdam 1912
--1982 Den Helder) op 23 september 1975. Feike Asma kon pas in december van
dat jaar een inspelings-adventsconcert geven.
1977: Uitbreiding met een koppel I + II Sub en een
koppel II Sub om de totaalklank toch enigszins op een 16-voets klank te baseren.
De Hoofdwerk-superkoppel moest om technische redenen vervallen.
1979: Na het terugtreden van
Fonteijn werd op advies van Feike Asma de fa. Pels & van Leeuwen de nieuwe
orgelbouwer. Fonteijns garantieperiode werd, gezien de uitstekende kwaliteit
van zijn werk, volledig overgenomen. Fonteijn had het orgel verbouwd vanuit
de toen nog doorwerkende “neo-barok”-idealen van helderheid, doorzichtigheid
en presentie door middel van hoge registers met het oog op polyfonie
(barokperiode, Bach), en met de Prestant 8’ als basis van het Hoofdwerk.
1980: Uitbreiding van het pedaal
op advies van Feike Asma met een trombone 8'. Dit register is een transmissie
van de bazuin 16' en de schalmei 4'. De zwak en flets klinkende Cornet (C.F. al
mogelijk vanaf fis-klein!) kreeg op het HW nieuwe pijpen (nu op verhoogde stok);
de Quint 1 1/3’ op het Zwelwerk werd Nasard 2 2/3’ en de (doorlopende)
Sexquialter II sterk werd in de juiste prestantmensuur gemaakt.

Foto uit de jaren
'80 van de vorige eeuw (06)
1982: Toevoeging van een Tremulant
op het Hoofdwerk. Ook werd een Gedekte Quint 10 2/3’ als transmissie
bijgebouwd voor een akoestisch 32-voets effect.
1985: De koppel I - II Sub werd uitgebreid tot het laagste octaaf
1986: De Tremulant van het Zwelwerk werd vervangen door een nieuwe, zoals die van het
Hoofdwerk, inclusief de hiertoe noodzakelijke versterking van de balgbodems.
In dit jaar schrijft organist Wim Opgelder een
brochure over het orgel "Het orgel
in de Ontmoetingskerk (Dennenoord) te Zuidlaren. (09)
1990: Het bezwaar werd erkend dat
de Ontmoetingskerk geen multifunctionele akoestiek moet krijgen (lees: niet
voor conferenties geschikt moet worden gemaakt); ons ideaal is de
Ontmoetingskerk als Muziekcentrum Zuidlaren.
1992: De pijpen van het prestantenkoor werden een plaats opgeschoven
(waardoor dus een iets grotere mensuur werd verkregen) teneinde de gewenste
grotere grondtonigheid te bereiken. Ook werd de Bourdon 16’ weer vanaf het
Hoofdwerk bespeelbaar gemaakt, waar vroegere experimenten in dezen te
storingsgevoelig waren gebleken.
1993: De definitieve dispositie bereikt en aangepast registerbord
aangebracht; zowel de gewone registers als die van de Vrije Combinatie
genummerd i.v.m. concertpraktijk.
1995: Brief naar de gemeente Zuidlaren en provincie Drenthe voor
behoud Ontmoetingskerk-en-orgel in het kader van Dennenoord Zuidlaren als
“beschermd dorpsgezicht”. Tijdens concerten werd met het oog op de zichtbare
verrichtingen van de organist het gebruik van T.V.monitoren ingevoerd m.m.v.
electrotechnicus/koster Joop Willegers i.s.m. Jenne Berghuis (audio-visuele
dienst GGZ-Groningen).
1996 (29 januari): bij het Notariaat Zuidlaren (mr. Klaas Wildeboer)
akte gepasseerd “Stichting Orgel Ontmoetingskerk Zuidlaren” (S.O.O.Z.) als
opvolger van de Commissie Orgelconcerten Zuidlaren. Zonder de nu zelfs
officieel in het bestuur noodzakelijke penningmeester, Wim Zuidersma
(accountancy, belastingen), werden bijv. fiscale problemen i.v.m.
organistenhonoraria enz. voor leken te ingewikkeld.
1996: Door het opschuiven van de
Trompet 8’ werd een transmissie tot Trompet 16’ gemaakt door toevoeging van
12 (i.v.m. ruimte: gedekte) pijpen voor het laagste octaaf.
1997 (zondag 13 oktober): viering 100 jarig bestaan Stichtings/Ontmoetingskerk.
Het kerkgebouw had geleidelijk ook een algemeen-muzikale betekenis gekregen:
koorzang, orkestspel, kleine ensembles, jaarlijks het gevarieerde Cultureel
Herfstboeket (Culturele Vereniging Zuidlaren), zelfs een uitvoering van het
Concert voor orgel en orkest van Poulenc door Johan Beeftink.
Ook werd er in 1997 een CD uitgebracht “Piet Wiersma speelt op het
orgel in de Ontmoetingskerk te Zuidlaren (Dr.) Bach, Mendelssohn, Reger,
Franck, Brahms, Boëllmann, Guilmant”: de bijdrage van “GGzGroningen locatie
Zuidlaren” in het uit elke vestiging samengestelde kerstpakket. Alle 2825
personeelsleden en vrijwillig(st)ers der GGzGroningen kregen deze CD dus
cadeau.
1998: Een extra solo-tongwerk naast de Hobo 8’ werd vaak gemist. De
door oud-bestuurslid en organist Wim Opgelder gesuggereerde Clarinet 8’
bleek financieel niet haalbaar. Een gebruikte Engelse Hoorn 8’ (voordelig
aangeboden uit voorraad Pels & van Leeuwen t.g.v. het eeuwfeest van
Dennenoord) werd naar Vox Humana 8’ geïntoneerd en ingebouwd in het
Zwelwerk.
Op het Pedaal werd op advies van Piet Wiersma het ontbrekende labiaal
register Koraalbas 4’ (als transmissie) toegevoegd.
Piet Wiersma (Aduard 1946 – 2003 Amsterdam) - “Bach in Groningen” - beet in
1972 de spits af van de serie orgelconcerten (toen nog in de Gereformeerde
Kerk) en heeft sindsdien elk jaar in Zuidlaren geconcerteerd. Hij gaf graag
orgelles en studeerde vaak tot diep in de nacht in de verwarmde
Ontmoetingskerk (in Drenthe!).
2006: Reeds langer werd voor romantische muziek de III-V sterke
Mixtuur 1 1/3’ minder bruikbaar geacht bv. door Wim van Beek. Ook Lucas
Lindeboom, in leven organist Michaëlskerk Zwolle, vond een Mixtuur 2’ veel
bruikbaarder. Geuko Tiggelaar en Peet den Hartog waren tot hetzelfde
eindoordeel gekomen: de Mixtuur 1 1/3’ “lag teveel bovenop” de rest van de
registers. Tijdens de jaarlijkse grote stembeurt werd weglating van het
hoogste “koor” der Mixtuur uitgeprobeerd, hetgeen toch niet helemaal
bevredigend bleek. Tenslotte juichte ook Henk de Muinck (na Jur Kerssies al
decennia lang hoofdorganist van de Ontmoetingskerk), om contra-expertise
gevraagd, de voorgenomen wijziging van harte toe. Voor het vele meedenken in
de afgelopen 27 jaar danken we speciaal onze onderhoudstechnicus en
orgelstemmer dhr. Wim Molenaar en in hem de fa. Pels & van Leeuwen
Kerkorgelbouw (directeur Peter van Rumpt, bedrijfsleider Jan Bambacht en
intonateur Aart de Haan).
De “samengestelde vulstem” Mixtuur III – IV – V sterk repeteerde voorheen op:
C-groot (III) |
c-klein (IV) |
c1 (IV) |
c2 (V) |
C3 (V) |
|
|
|
|
|
1 1/3’ |
2’ |
2’ 2/3 |
4’ |
4’ |
1’ |
2’ |
2’ |
2 2/3’ |
2 2/3’ |
2/3’ |
1 1/3’ |
1 1/3’ |
2’ |
2’ |
|
1’ |
1’ |
2’ |
2’ |
|
|
|
1 1/3’ |
1 1/3’ |
Nieuwe samenstelling:
C-groot (III) |
c-klein (IV) |
c1 (IV) |
c2 (V) |
c3 (V) |
|
|
|
|
|
2’ |
2’ 2/3 |
4’ |
5 1/3’ |
5 1/3’ |
1 1/3’ |
2’ |
2 2/3’ |
4’ |
4’ |
1’ |
2’ |
2’ |
2 2/3’ |
2 2/3’ |
|
1 1/3’ |
1 1/3’ |
2’ |
2’ |
|
|
|
2’ |
2’ |
Jaap Kroonenburg, organist Grote Kerk Maassluis, speelde op zaterdag 15 juli 2006 de “nieuwe” Mixtuur in.
Het prestantenkoor is hierdoor verrijkt met een echt stralende “klankkroon”.
Dit qua dispositie voltooide instrument heeft mede door zijn 39 registers
(32 sprekende stemmen incl.7 transmissies) de allure van een middelgroot
orgel gekregen.

Foto: Geert Jan Pottjewijd

Foto
Geert Jan Pottjewijd
Huidige dispositie:
Hoofdwerk |
C-a3 |
|
Winddruk 85mm |
Bourdon |
16' |
1927/1975 |
|
Prestant |
8' |
1927/1975 |
12 pijpen uit 1927 in het front + binnenpijpewerk van de oude octaaf 4' uit 1927 |
Roerfluit |
8' |
1975 |
In plaats van de oude Dubbelfluit 8' |
Octaaf |
4' |
1975 |
|
Fluit |
4' |
1927 |
|
Quint |
2 2/3' |
1967 |
|
Octaaf |
2' |
1975 |
|
Mixtuur |
III-V |
1975/2006 |
|
Cornet |
V disc. |
1980 |
Vanaf fis |
Trompet |
16' |
1975 |
Transmissie van de trompet 8' met in het laagste octaaf 12 gedekte pijpen |
Trompet |
8' |
1975 |
|
Tremulant |
|
|
|
Zwelwerk |
C-a3 |
|
Winddruk 80mm |
Principaal |
8' |
1927/1975 |
Bas van de vroegere Synthematophon 8'+ vroegere Prestant 8' van Manuaal I |
Holpijp |
8' |
1975 |
In plaats van de Concertfluit 8' |
Gamba |
8' |
1927 |
Heette vroeger Aeoline 8' |
Celeste |
8' |
1927 |
|
Prestant |
4' |
1967 |
|
Flute Dolce |
4' |
1927 |
|
Nasard |
2 2/3' |
1927 |
Uit de sesquialter genomen |
Woudfluit |
2' |
1927 |
|
Scherp |
IV |
1975 |
In plaats van de cymbel |
Sesquialter |
II |
1927/1980 |
In 1980 gedeeltelijk verniewd |
Hobo |
8' |
1975 |
Vroegere Trompet Harmonique 8'
met nieuwe schalbekers |
Vox Humana |
8' |
? |
Oud register (Oorspronkelijke Engelse Hoorn) uit voorraad van Pels & van Leeuwen |
Tremulant |
|
|
|
Pedaal |
C-f1 |
|
Winddruk 90mm |
Subbas |
16' |
1927/1975 |
Vroegere Bourdon 16' van het
Hoofdwerk |
Contrabas |
16' |
1927 |
|
Gedekte Quint |
10 2/3' |
1983 |
Transmissie van de subbas 16' |
Octaaf |
8' |
1975 |
Transmissie van de contrabas 16' |
Gedekt |
8' |
1975 |
Transmissie van de subbas 16' |
Koraalbas |
4' |
1975 |
Transmissie van de subbas 16' |
Bazuin |
16' |
1927/1967 |
|
Trombone |
8' |
1980 |
Transmissie van de Bazuin 16' en de schalmei 4' |
Schalmei |
4' |
1975 |
|
Koppels:
Hoofdwerk + Zwelwerk
Hoofdwerk + Zwelwerk sub
Pedaal + Hoofdwerk
Pedaal + Zwelwerk
Zwelwerk subkoppel
Speelhulpen:
Eén vrije combinatie
Vaste combinaties: p, mf, f, tutti)
Generaal Crescendo trede
Zwelkasttrede
Oplosser
2015: Organist Peet den hertog viert zijn 80e
verjaardag

Klik op de afbeelding voor een vergroting
Opnamen:
CD/LP |
Organist |
Componist |
|
CD |
Piet Wiersma |
J.S. Bach |
Gigue, Fuge in G (BWV577) Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit |
|
|
Mendelssohn |
Prelude en fuga in c (opus 37-1) |
|
|
Franck |
Pièce Heroïque |
|
|
Brahms |
Schmücke dich o liebe Seele
(opus 122-5) |
|
|
Reger |
Straf mich nicht in deinem Zorn (opus 67-37) Lobe den Hernn, den mächtigen König (opus 67-24) Jesu meine Freude (opus 67-21) |
|
|
Boëlmann |
Prière a Notre Dame uit de Suite Gothique |
|
|
Guilmant |
Sonate nr. 4 in d (opus 61) |

Foto: Geert Jan Pottjewijd
Bronvermelding:
- E-Mail van Jaap Brouwer d.d. 25-08-2003
- E-Mails d.d. 12 en 13 juli 2006 met de geschiedenis van dit instrument (Zie Word-Document)
door Peet den Hartog.
- CD: Informatie uit CD-boekje door Peet den Hartog
- Brochure: Het orgel in de Ontmoetingskerk-Dennenoord te Zuidlaren door Wim Opgelder
- E-Mail van Peet den Hartog d.d. 9 februari 2015
- www:
https://www.lentiserfgoed.nl/locaties/ontmoetingskerk-stichtingskerk/
- Archief Lentis Erfgoed
- Boek: 1893-1929 Een blik in de historie - Stichting "Dennenoord"
zoals het eens was
- Archief Jaap Brouwer

Foto: Wim Zuidersma
Historisch overzicht van de orgelconcerten:
Samenvattend:
- Het totaal aantal concerten bedraagt (incl. de voor 2015
gecontracteerde organisten): 231 (dus gemiddeld zo'n 6 concerten per
serie).
- Inspeling 1975 door Piet van Egmond; mede-adviseur Feike Asma had na
oplevering orgel namelijk pas ruimte in december 2015).
- In het overzicht zelf staan naast de organisten tevens de muzikale
medewerkenden vermeld.
-
Piet van Egmond (1982), Feike Asma (1984), Willem Hendrik Zwart
(1997), Lucas Lindeboom (1997), Piet Wiersma (2003), Piet Rippen
(2006), Klaas Jan Mulder (2008), Jan Zwanepol (2010), Charles de
Wolff (2011)
-
De volgende 43 organisten hebben hebben van 1975-2015 geconcerteerd:
Wout van Andel, Feike Asma, Johan Beeftink, Wim van Beek, Jan J. van den
Berg, Hayo Boerema, Piet van Egmond, Peter Eilander, Harry de Groot, Jan
Harryvan, Peet den Hartog, Erik van der Heyden, Margreeth C. de Jong,
Theo Jellema, Leo Kajim (& Peet den Hartog), André Knevel, Jaap Kroonenburg,
Gerard Legierse, Gijsbert Lekkerkerker, Lucas Lindeboom, Jan Luth, Sander
van Marion, Klaas Jan Mulder, Henk de Muinck, Wim Opgelder, Pieter Pilon,
Piet Rippen, Piet van der Steen, Evert van der Veen, Willem van Twillert,
Lukas Jan Schoonbeek, Herman van Vliet, Vincent de Vries, Sietze de Vries,
Piet Wiersma & leerlingen van Piet Wiersma, Cees van Walsum, Jan van
Westenbrugge, Erwin Wiersinga, Charles de Wolff, Jan Zwanepol, Everhard
Zwart, Jaap Zwart, Willem Hendrik Zwart. (05)
Volledig overzicht van alle concerten van 1975: (05)
40 JAAR CONCERTEN ONTMOETINGSKERK ZUIDLAREN van 1975 – 2015
1975
23/9 -
Piet van Egmond (inspeling orgel)
20/12 - Feike Asma
1976
4/9 -
Feike Asma
11/12 - Piet Wiersma, m.m.v. Gon Mensingh, mezzo-sopraan / alt
1977
3/9 - Feike Asma
14/5 - Klaas Jan Mulder
12/11 - Piet Wiersma
1978
20/5 - Piet Wiersma
15/7 - Feike Asma
30/9 - Klaas Jan Mulder
1979
6/1 - Peet den Hartog
23/6 - Feike Asma
1/9 - Piet Wiersma
1/12 - Klaas Jan Mulder
1980
3/5 - Feike Asma
23/8 - Piet Wiersma
1981
31/1 - Klaas Jan Mulder
28/3 - Feike Asma
25/4 - Johan
Beeftink
27/6 - Wim Opgelder
5/9 - Feike Asma
31/10 - Piet Wiersma
28/11 - Wout van Andel
1982
16/1 - Klaas Jan Mulder
8/5 - Wim
Opgelder
19/6 - Samenzangavond: Peet den Hartog/ Wim Opgelder/ Geuko
Tiggelaar
10/7 - Wim van Beek
4/9 - Feike Asma
13/11 - Piet Wiersma
1983
5/3 - Peet den Hartog
2/4 - Klaas Jan Mulder (Paasconcert)
30/4 - Wim Opgelder (Oranjeconcert)
4/6 - Piet Wiersma
2/7 - Feike Asma 3.
17/9 - Charles de Wolff
22/10 - Harry de Groot
1984
31/3 - Piet
Wiersma
19/5 - Wim Opgelder
30/6 - Feike Asma
18/8 - Klaas Jan Mulder
15/9 - Charles de Wolff
27/10 - Peet den Hartog, m.m.v. Sonatetrio
17/11 -
Herman van Vliet
1985
19/2 - Wim Opgelder (ingevallen voor Jan J. van
den Berg t.g.v. slecht weer en ziekte J.J.v.d.B.)
16/3 - Piet Wiersma
20/4
- Wim Opgelder
15/6 - Wim Opgelder en Trio Gaasterland
24/8 - Peet den
Hartog, m.m.v. De Kringsingers (Borger), o.l.v. Gert Sprenger
14/9 - Klaas
Jan Mulder
12/10 - Jan J. van den Berg
2/11 - Charles de Wolff
1986
18/1 - Peet den Hartog en Wim Opgelder
22/2 - Piet Wiersma
22/3 -
Cees van Walsum
19/4 - Herman van Vliet
24/5 - Klaas Jan Mulder
21/6 - Peet den Hartog, m.m.v. Sonatetrio
2/8 - Jan van Westenbrugge
30/8 - Klaas Jan Mulder
26/9 - Wim Opgelder
25/10 - Wim Opgelder (i.p.v.
Simon Stelling, t.g.v. de weersomstandigheden)
22/11 - Gerard
Legierse
N.B. de cursief aangegeven concerten waren in kader
uitwisseling met Wim Opgelder, die ook de organisatie regelde.
1987
28/3 - Piet Wiersma
25/4 - Herman van Vliet
23/5 - Jan Zwanepol + 3 koren:
Polyfonie/Zingend Getuigen/Looft den Heer, o.l.v. Johan Pots
4/7 - Klaas Jan
Mulder
19/9 - Charles de Wolff
10/10 - Henk de Muinck ( i.s.m. GV
Dennenoord, 25 jaar organist Ontmoetingskerk)
31/10 - Wim Opgelder
21/11 -
Peet den Hartog
1988
12/3 - Peet den Hartog, m.m.v. Ans Roetman -
sopraan, Arend van de Munnik - dwarsfluit, Dorothee Schoonhoven, viool, Geref.
Kerkkoor o.l.v. Wim Opgelder
9/4 - Piet Wiersma
28/5 - Herman van Vliet
18/6 - Willem Hendrik Zwart
9/7 - Klaas Jan Mulder
10/9 - Wim Opgelder
8/10 - Piet Rippen
1989
11/3 - Peet den Hartog, m.m.v. Ans Roetman -
sopraan, Arend van de Munnik - dwarsfluit, Dorothee Schoonhoven - viool
15/4
- Piet Wiersma
27/5 - Herman van Vliet
17/6 - Wim Opgelder
1/7 -
Charles de Wolff
28/8 - Klaas Jan Mulder
1990
17/3 - Peet den
Hartog, m.m.v. Ans Roetman - sopraan, Arend van de Munnik - dwarsfluit, Dorothee
Schoonhoven - viool (in Memoriam Jenny den Hartog-Gaastra)
7/4 - Jaap Zwart
28/4 - Piet Wiersma
19/5 - Herman van Vliet
1/9 - Klaas Jan Mulder
15/9
- Vincent de Vries
29/9 - Wim Opgelder 6.
1991
16/3 - Piet Wiersma
20/4 - Peet den Hartog, m.m.v. Sonatetrio en Gerarda de Groot, cello
11/5 -
Wim Opgelder
1/6 - Sander van Marion
22/6 - Herman van Vliet
24/8 -
Klaas Jan Mulder
14/9 - Gijsbert Lekkerkerker
7/12 - Klaas Jan Mulder (Adventsconcert)
1992
14/3 - Piet Wiersma
23/5 - Wim Opgelder
27/6 - Herman van
Vliet
29/8 - Klaas Jan Mulder
26/9 - Margreeth C. de Jong
31/10 -
Charles de Wolff
28/11 - Vincent de Vries
12/12 - Herman van Vliet (Adventsconcert)
1993
27/3 - Piet Wiersma
24/4 - Peet den Hartog m.m.v. Sonatetrio
15/5 - Jaap Zwart
5/6 - Jaap Kroonenburg 7.
26/6 - Herman van Vliet
4/9
- Klaas Jan Mulder
25/9 - Wim Opgelder
9/10 - Wim van Beek
11/12 -
Klaas Jan Mulder (Adventsconcert)
1994
12/3 - Concert door leerlingen
van Piet Wiersma (Bouke Hoekstra, Berend de Jonge, Halbe de Jong, Rein van der
Kluit, Peet den Hartog, Jacqueline Vriese, Dinie Raven, Eppie Haisma)
28/5 -
Piet Wiersma
25/6 - Herman van Vliet
27/8 - Klaas Jan Mulder
10/12 -
Klaas Jan Mulder (Adventsconcert)
1995
4/3 - Piet Wiersma, m.m.v.
Monique Kok, dwarsfluit
8/4 - Peet den Hartog, m.m.v. Dorothee Schoonhoven -
viool, Monique Kok - dwarsfluit, Gerarda de Groot - cello, Wim van der Laar –
hobo, Cantorij Geref. Kerk, o.l.v. Jan Kok
6/5 - Jaap Kroonenburg
1/7 -
Klaas Jan Mulder
19/8 - Herman van Vliet
23/9 - Wim Opgelder
28/10 -
Everhard Zwart
16/12 - Klaas Jan Mulder (Adventsconcert)
1996
9/3 -
Piet Wiersma, m.m.v. Monique Kok, dwarsfluit
27/4 - Peet den Hartog, m.m.v.
Monique Kok - dwarsfluit, Dorothee Schoonhoven - viool, Lukas Kamps - bariton,
Cantorij Geref. Kerk, o.l.v. Jan Kok
1/6 - Jaap Kroonenburg
6/7 - Lucas
Lindeboom
24/8 - Klaas Jan Mulder
28/9 - Herman van Vliet
2/11 - Jan
Harryvan
14/12 - Jaap Kroonenburg (Adventsconcert)
1997
5/4 - Piet
Wiersma
31/5 - Charles de Wolff
12/7 - Jan Luth
23/8 - Klaas Jan Mulder
20/9 - Herman van Vliet
1/11 - Jaap Kroonenburg
13/12 - Klaas Jan Mulder (Adventsconcert)
1998
7/3 - Piet Wiersma (CD-presentatie)
5/9 - Erwin Wiersinga
3/10
- Herman van Vliet
28/11 - Jaap Kroonenburg
1999
6/3 - Piet Wiersma
24/4 - Peet den Hartog, m.m.v. Monique Kok, dwarsfluit en Gertie de Hartog-
Kremer , dwarsfluit
29/5 - Willem van Twillert
21/8 - Klaas Jan Mulder
25/9 - Wim Opgelder
30/10 - Jaap Kroonenburg
2000
15/4 - Piet
Wiersma + 3 leerlingen: Siemen Winter, Berend de Jonge, Hans Stege
3/6 -
Herman van Vliet
15/7 - Jaap Kroonenburg, m.m.v. Eric van der Pol, hobo
19/8 - Peet den Hartog en Wim Opgelder
23/9 - Klaas Jan Mulder
2001
17/3 - Piet Wiersma
28/4 - Theo Jellema
19/5 - Peet den Hartog, m.m.v.
Monique Kok – dwarsfluit, Gertie den Hartog-Kremer, dwarsfluit, Gerarda de Groot
- cello
1/6 - Sietze de Vries
25/8 - Jaap Zwart
22/9 - Jaap Kroonenburg
3/11 - Klaas Jan Mulder
2002
16/3 - Lucas Jan Schoonbeek
11/5 -
Peet den Hartog (t.g.v. 90e geboortedag Feike Asma)
24/8 - Piet Wiersma
21/9 - Jaap Kroonenburg
9/11 - Klaas Jan Mulder
2003
5/4 - Piet
Wiersma
17/5 - Jaap Kroonenburg
19/7 - Martin Mans
30/8 - Leerlingen
van Piet Wiersma: Peet den Hartog, Bart Trip, Bernard Bouwman, Brenda Baron,
Trienke Pepping, Paul Biester, Rinke Bodewitz, Anke Dam
4/10 - Peet den
Hartog en Wim Opgelder (Ontmoetingskerkorgel en ALLEN-orgel)
29/11 - Klaas
Jan Mulder (Adventsconcert)
2004
24/4 - Herman van Vliet
15/5 -
Peter Eilander
24/7 - Everhard Zwart
4/9 - Jaap Kroonenburg
25/9 -
Klaas Jan Mulder
2005
2/4 - Jaap Zwart
11/6 - Martin Mans
6/8 -
Andre Knevel
8/10 - Evert van der Veen
10/9 - Klaas Jan Mulder
2006
22/4 - Wim Opgelder en Marjanne Peters met poppentheater “Peterselie” (Peter en
de wolf)
27/5 - Peet den Hartog, m.m.v. Monique Kok, dwarsfluit en Gertie den
Hartog-Kremer, dwarsfluit
15/7 - Jaap Kroonenburg
19/8 - Everhard Zwart
23/9 - Pieter Pilon (Ontmoetingskerkorgel en Frans drukwindharmonium)
9/12 -
Henk de Muinck, orgel en Titus Troelstra, trompet
2007
19/5 - Jaap
Kroonenburg
28/7 - Piet van der Steen
18/8 - Klaas Jan Mulder
29/9 -
Everhard Zwart
2008
8/3 - Peet den Hartog en Leo Kajim
26/4 - Lucas
Jan Schoonbeek
19/7 - Everhard Zwart
16/8 - Jaap Zwart
6/9 - Sietze de
Vries
2009
16/5 - Wim Opgelder, m.m.v. Sotto Voce, o.l.v. Wim Opgelder
25/7 - Jaap Kroonenburg
29/8 - Everhard Zwart
26/9 - Erik van der Heijden,
orgel en Annemieke IJzerman, harp
2010
5/6 - Sietze de Vries, orgel en
Roder Girl Choristers, o.l.v. Sonja de Vries
21/8 - Herman van Vliet
25/9
- Jaap Zwart
30/10 - Peet den Hartog, m.m.v. Monique Kok, dwarsfluit en
Gertie den Hartog-Kremer, dwarsfluit
11/12 - Everhard Zwart (Adventsconcert)
2011
26/3 - Pieter Pilon
7/5 - Sander van Marion
28/5 - Wim
Opgelder
23/7 - Jaap Kroonenburg
20/8 - Theo Jellema
24/9 - Herman van
Vliet (50 jaar organist)
2012
17/3 - Gijsbert Lekkerkerker
2/6 -
Jaap Kroonenburg
14/7 - Peet den Hartog, m.m.v. Monique Kok, dwarsfluit en
Gertie den Hartog-Kremer, dwarsfluit
11/8 - Andre Knevel 13.
15/9 -
Everhard Zwart
6/10 - Wim Opgelder, m.m.v. Sotto Voce, o.l.v. Wim Opgelder
2013
6/4 - Sietze de Vries
1/6 - Jaap Zwart
7/9 - Hayo Boerema
2014
3/5 - Sietze de Vries
13/9 - Everhard Zwart
2015
30/5 -
Wim Opgelder
27/6 - Jaap Zwart
29/8 - Herman van Vliet
24/10 - Peet den
Hartog, m.m.v. Monique Kok en Gertie den Hartog, dwarsfluit
Totaal aantal
concerten t/m 2014: 227
t/m 2015: 231
Lotgevallen van het Vermeulen-orgel

Nieuwsblad van
het Noorden 12-02-1987


Tijdschrift Kerk en Muziek 1988-01 van de VOGG