Vries Kolonie Filadelfia


Links: Ansichtkaart
na 1920 rechts: (02)
1913
Aan de Groningerweg aan de oostzijde van het
Noord-Willemskanaal wordt door de wijkvereniging Filadelfia te Groningen, onder leiding van ds. M. ten Broek, een boerderij
met 7 hectare grond gekocht. Hierop wordt de
kolonie Filadelfia gesticht, een tehuis voor maatschappelijk ongeschikte mannen.
Financieel mislukt het project.
1919
De Vereniging Nederlandse
Landkolonisatie en Inwendige Zending neemt het tehuis over. Later neemt de Stichting
Het Hogeland (eerst in Arnhem, later in Beekbergen) het beheer van Filadelfia over.
Na de Tweede Wereldoorlog zijn er alleen nog dak- en thuislozen die in
Filadelfia verblijven.
Omdat het een christelijke instelling is, wordt er kort
na 1919 ook een kerkje gebouwd dat de naam Bethel krijgt.
In de jaren '30
worden stro- en kapokmatrassen gemaakt. Deze activiteit vraagt om ruimte. Daarom
wordt de
bijgebouwde recreatieruimte gebruikt voor kerkdiensten en wordt Bethel
omgebouwd tot werkplaats.
Het torentje verdwijnt na verloop van tijd en later ook de
naam Bethel.
Tenslotte is Filadelfia opgeheven. Op het voormalige terrein
staat nog een schamel restant van het kerkje. (01)
Bronvermelding:
- www:
https://kerk-en-orgel.nl/ (28-12-2021)
- www:
http://vermaatisdenaam.blogspot.com/2020/04/de-omzwervingen-van-izak-van-lien.html
(04-03-2025)